Artikler - Børn – Center for Hjerneskade - Specialister i genoptræning efter en hjerneskade

Center for Hjerneskade Center for Hjerneskade

Artikler - Børn

2019

Hjernerystelsens mange ansigter
Når en hjerne bliver rystet, kan det gå ud over kommunikationen mellem hjernecellerne og kemien i hjernen. Derfor kan symptomerne på hjernerystelse komme til udtryk på mange måder, og det er ikke slagets hårdhed, der er afgørende for, hvor længe man skal døje med symptomerne efterfølgende

Sådan passer du på en rystet hjerne
Efter en hjernerystelse skal hjernen have ro til at komme sig igen. Men det handler om at finde en balance, for man skal hverken lægge sig i sengen med nedrullede gardiner eller fortsætte i samme gear, som man plejer

2010
Klarhed om hjemmetræning på vej
Mange af de børn, der hjemmetrænes efter Doman-metoden, har diagnosen cerebral parese, men effekten af træningen har indtil nu ikke været dokumenteret videnskabeligt. Specialist i børneneuropsykologi, cand.psyk. Marianne Verdel (Center for Hjerneskade) er leder af den danske del af det dansk-norske forskningsprojekt.

Fysisk træning af børn med erhvervet hjerneskade, Trygfonden, Billeder og ord 10. 2010. 

2009
Træning af sociale færdigheder, Madsen Sjø, Nina. I Fokus 4, 2009.

2008
BørneRAP: Ét barn - én plan. På vej Videre - udvikling i indsatsen for børn med hjerneskade. Verbeek, Caroline (2008). MarselisborgCentret og Servicestyrelsen, s. 97-109.

Fra besværlig pode til KLOGE-metode. På vej Videre - udvikling i indsatsen for børn med hjerneskade, Madsen Sjö,Nina; Spellerberg, Stine (2008). MarselisborgCentret og Servicestyrelsen, s. 71-88.

2007
Træningsprogrammet HOT. Et program til hukommelses- og opmærksomhedstræning. Sjö, N.M. (2007),Fokus, 3, s.12-14.

BørneRAP - en metode til tværfaglig kommunikation. Verbeek, C. (2007),  Fokus, 3, s. 15.

Hospitalerne skal huske de glemte børn (interview med Frank Humle og Nina Madsen Sjo). Jensen, J. B. (2007), Hospital Healtch Care, 11, s. 36-37.

2006
Hot træning til børn og unge med kognitive vanskeligheder. Sjö, N.M. (2006), Sygekassernes Helsefond. Årsskrift 2006, s. 45-48.

2005
Erfaringer med hukommelses- og opmærksomhedstræning af skolebørn. Madsen Sjö, Nina (2005), Psykologisk Pædagogisk Rådgivning, 2, s. 205-208.

Center for Hjerneskade  |  Amagerfælledvej 56 A  |  2300 København S  |  Telefon: (+45) 35 32 90 06  Fax: (+45) 35 32 90 50 |  kontakt@cfh.ku.dk  |  Hosted af Københavns Universitet